Zasady zwrotu świadczeń przy odstąpieniu od umowy

Zasady zwrotu świadczeń przy odstąpieniu od umowy

Bardzo ważnym prawem konsumenckim przy umowach zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa jest prawo do odstąpienia od umowy. Konsument może więc zrezygnować z zakupu w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru. Przy dokonaniu tej czynności powstają określone obowiązki związane ze zwrotem świadczeń przez sprzedającego i kupującego. Jakie terminy musimy zachować? Czego możemy żądać od sprzedawcy, a sprzedawca od nas?

Obowiązki sprzedawcy

    Sprzedawca ma obowiązek niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy.
    Warto pamiętać, że sprzedawca zwraca jedynie koszty najtańszego, zwykłego sposobu przesyłki dostępne w swojej ofercie, bez względu na to, jaki transport został wybrany w momencie składania zamówienia.
    Zwrot środków wpłacanych przez kupującego powinien nastąpić przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że wyraził on zgodę na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.
    Sprzedawca ma prawo wstrzymać ze zwrotem pobranej płatności do chwili:

  • otrzymania zwracanego towaru,
  • lub dostarczenia przez konsumenta dowodu jego nadania w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.

Jeżeli sprzedawca nie zwróci nam pieniędzy w ww. terminach możemy naliczyć mu odsetki ustawowe za każdy dzień zwłoki. 

Obowiązki konsumenta

    Konsument ma obowiązek zwrócić towar niezwłocznie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni kalendarzowych od dnia, w którym złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Oznacza to, że nie musimy odsyłać towaru równocześnie z oświadczeniem. Możemy to zrobić później.
    Jeżeli nie odeślemy towaru w ciągu tych 14 dni to możemy ponieść odpowiedzialność odszkodowawczą. Nie ma to jednak wpływu na ważność odstąpienia od umowy.
W jednym przypadku nie musimy pamiętać o tym terminie mianowicie wówczas, gdy przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze towar.
    W pewnych przypadkach sprzedawca obowiązany jest odebrać towar własnym staraniem. Dotyczy to sytuacji, gdy umowa została zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, a rzecz dostarczona konsumentowi do miejsca jego zamieszkania, a charakter tej rzeczy nie pozwala odesłać jej przedsiębiorcy pocztą (np. ze względu na jej gabaryty).
    Jeśli chodzi o koszty zwrotu rzeczy to konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy. Nie musi ich natomiast ponosić, gdy:

  • przedsiębiorca zgodził się sam je ponieść bądź
  • przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o konieczności poniesienia tych kosztów.

Pamiętajmy również o tym, że w momencie odebrania przesyłki nie możemy dopuścić do tego, aby zniszczyć rzecz. Nie możemy jej więc np. swobodnie użytkować, gdyż poniesiemy odpowiedzialność odszkodowawczą za zmniejszenie wartości towaru.

Anna Golas

2016-02-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket