Różnice miedzy gwarancją a rękojmią

Różnice miedzy gwarancją a rękojmią

Jeżeli kupiony przez nas produkt ma wadę możemy go reklamować. Podstawą do złożenia reklamacji może być rękojmia bądź gwarancja. Sami decydujemy z czego chcemy skorzystać. Sprzedawca nie może nam narzucić podstawy do złożenia reklamacji. Jest to tylko i wyłącznie nasz wybór. Żeby był on dla nas korzystny musimy wiedzieć, co daje nam gwarancja, a co rękojmia. Jakie są więc różnice między tymi dwoma instytucjami prawnymi. Warto to wiedzieć, aby móc racjonalnie korzystać z naszych praw.

Z czego wynika rękojmia i gwarancja?

    Odpowiedzialność za wady z tytułu rękojmi ponosi sprzedawca i wynika ona wprost z Kodeksu cywilnego. Gwarancja zaś jest dobrowolnym zobowiązaniem gwaranta, który sam ustala jej treść. Zasady odpowiedzialności gwaranta wobec konsumenta określone są szczegółowo w dokumencie gwarancyjnym. Co do zasady gwarant może ograniczyć swoją odpowiedzialność. Nie można natomiast tego zrobić przy rękojmi, gdyż wynika ona wprost z przepisów prawa i nie jest ona regulowana umową stron.

Czego możemy żądać w ramach rękojmi i gwarancji?

W przypadku zakupionego przez nas produktu możemy żądać w ramach rękojmi:

  • obniżenia ceny,
  • odstąpienia od umowy i zwrotu kosztów.

Nie ma więc konieczności żądania w pierwszej kolejności naprawy wadliwej rzeczy lub jej wymiany na nową. Sprzedawca może odmówić nam zwrotu gotówki, jeżeli niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwa na wolną od wad albo wadę usunie. Istotne jest, że sprzedawca naprawy może dokonać tylko raz, potem możemy od razu żądać zwrotu gotówki.

Jeżeli chodzi  gwarancję to obowiązki gwaranta powinny zostać wskazane w dokumencie gwarancyjnym. Konsument może więc żądać np. zwrotu zapłaconej ceny, naprawy wadliwego produktu, wymiany na nowy, czy innych usług ( w zależności od tego, co jest zapisane w gwarancji). Co ciekawe, jeżeli w dokumencie gwarancyjnym nie doszukamy się, czego możemy żądać w ramach gwarancji wówczas korzystamy z przepisów Kodeksu cywilnego. Gwarant jest wówczas zobowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym.

Czas trwania rękojmi i gwarancji

    Kupiony przez nas produkt objęty jest rękojmią w okresie 2 lat od chwili zakupu. Po tym okresie uprawnienia z tytułu rękojmi tracimy.
    Jeśli chodzi o gwarancję to termin gwarancji określony jest w dokumencie gwarancyjnym. Mogą to być 2 lata, ale może to być również okres 5 lat. W przypadku, gdy w oświadczeniu gwarancyjnym nie określono terminu gwarancji to mamy prawo uznać, że gwarancji udzielno na 2 lata, licząc od dnia wydania towaru.

Termin na wykonanie obowiązków wynikających z rękojmi i gwarancji

    W przypadku rękojmi sprzedawca jest zobowiązany do wymiany rzeczy lub usunięcia wady w rozsądnym czasie. Przepisy nie precyzują więc dokładnie, ile czasu musimy czekać na naprawę lub wymianę wadliwej rzeczy. Nie jest to dla nas niestety korzystne.
    Inaczej jest w przypadku gwarancji. Otóż gwarant jest obowiązany wykonać swoje obowiązki w terminie określonym w treści oświadczenia gwarancyjnego, a gdy go nie określono- niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni, licząc od dnia dostarczenia rzeczy przez konsumenta do gwaranta lub udostępnienia towaru w miejscu w którym się znajduje. Jest to więc przepis korzystniejszy dla konsumenta niż ten, który ma zastosowanie do rękojmi.

Kto ponosi koszty dostarczenia wadliwego produktu przy rękojmi i gwarancji?

    Jeśli chcemy skorzystać z reklamacji w ramach rękojmi to powinniśmy dostarczyć sprzedawcy wadliwy towar, aby mógł sprawdzić zasadność naszych żądań. Rzecz należy odesłać lub osobiście dostarczyć do miejsca wskazanego w umowie, a jeżeli miejsca nie określono, tam gdzie rzecz została nam wydana.
    W przypadku, gdy dostarczenie rzeczy będzie nadmiernie utrudnione ze względu na rodzaj towaru lub sposób jego zamontowania, konsument jest zobowiązany udostępnić go sprzedawcy w miejscu, w którym się znajduje. Wówczas powinien on odebrać reklamowaną rzecz we własnym zakresie lub też rozpatrzeć reklamację i usunąć wadę na miejscu.
    Natomiast przy gwarancji dostarczamy wadliwy towar na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub miejsca, gdzie towar wydano. Podobnie, jak przy rękojmi ta zasada nie obowiązuje, jeżeli z okoliczności wynika, że wada powinna być usunięta w miejscu, gdzie znajduje się towar ( np. ze względu na jego gabaryty).

Zawieszenie biegu terminu gwarancji

    Ważne jest, że niezależnie od uprawnień przyznanych w ramach gwarancji mamy prawo do wykonywania uprawnień z rękojmi. Jeżeli np. gwarant nie dokonał naprawy zareklamowanej przez nas rzeczy, możemy żądać jej naprawy bezpośrednio od sprzedawcy w ramach rękojmi.
    Jeżeli konsument skorzysta z uprawnień wynikających z gwarancji, bieg terminu na wykonanie uprawnień z tytułu rękojmi zostaje zawieszony- od dnia zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Ma to na celu ochronę kupującego przed tym, aby nie minął mu termin na skorzystanie z rękojmi, gdy czeka na rozstrzygnięcie roszczenia złożonego w ramach gwarancji.
    Termin na realizację uprawnień z tytułu rękojmi biegnie dalej od dnia nieuwzględnienia reklamacji złożonej w ramach gwarancji.
    Ważne jest to, aby poinformować sprzedawcę o wadzie rzeczy. Najlepiej na piśmie. Jeżeli zgłosimy wadę tylko producentowi w ramach gwarancji i nie powiadomimy o tym sprzedawcy, to niestety bieg terminu na wykonanie uprawnień z rękojmi nie zostanie automatycznie zawieszony.

RODZAJ RÓŻNIC

RĘKOJMIA

GWARANCJA

Z czego wynika?

Wynika z prawa, uregulowana w Kodeksie cywilnym.

Dobrowolne oświadczenie woli gwaranta spisane w dokumencie gwarancyjnym. Nie każdy produkt musi mieć gwarancję!

Czego konsument może żądać?

  • Naprawienia wady,
  • wymiany towaru na nowy,
  • obniżenia ceny,
  • odstąpienia od umowy.

Jest to dowolnie określone w dokumencie gwarancyjnym. W przypadku nieokreślenia obowiązków gwaranta w dokumencie gwarancyjnym konsument może żądać:

  • usunięcia wady fizycznej rzeczy,
  • dostarczenia rzeczy wolnej od wad.

Okres odpowiedzialności za wadliwy towar

2 lata od chwili zakupu produktu.

Termin gwarancji wynika z dokumentu gwarancyjnego. Jeśli nie jest to określone okres gwarancji wynosi 2 lata licząc od dnia wydania towaru.

Czas na wykonanie obowiązków wynikających z reklamacji.

Sprzedawca jest zobowiązany do wymiany lub naprawy rzeczy w rozsądnym terminie . Nie jest to dokładnie doprecyzowane w przepisach. 

Gwarant ma to wykonać obowiązki z gwarancji w terminie określonym w dokumencie gwarancyjnym. Jeśli nie jest to określone gwarant ma na to 14 dni.

Koszty dostarczenia wadliwego produktu.

Konsument na własny koszt dostarcza wadliwy produkt do sprzedawcy. W przypadku, gdy dostarczenie rzeczy będzie nadmiernie utrudnione, konsument udostępnia go sprzedawcy w miejscu w którym się znajduje. 

Reguluje to dokument gwarancyjny. Jeśli nie ma zapisów w ww. dokumencie konsument dostarcza wadliwy towar na koszt gwaranta, chyba że wada musi być usunięta na miejscu ze względu np. na gabaryty produktu.


Anna Golas

2016-02-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket