Jakie obowiązki ma gwarant wobec konsumenta?

Jakie obowiązki ma gwarant wobec konsumenta?

Odpowiedzialność z gwarancji ponosi gwarant, którym jest producent, importer czy sprzedawca. Jeśli konsument zdecyduje się na reklamację towaru w ramach gwarancji to gwarant ma określone obowiązki wobec konsumenta. Czy konsument może żądać wydania dokumentu gwarancyjnego? Jakie terminy ma gwarant na wykonanie swoich obowiązków?

    Obowiązki gwaranta określone są w dokumencie gwarancyjnym. To z niego możemy się dowiedzieć, czego możemy żądać od gwaranta. Istotne jest to, że w przypadku gwarancji konsument nie może niczego narzucić gwarantowi, gdyż on sam decyduje o treści gwarancji.
    Gwarancja jest dobrowolna. Konsument nie może więc żądać przy zakupie np. sprzętu AGD-RTV gwarancji, gdyż to gwarant decyduje, czy ją dać czy też nie. Większość producentów daje jednak gwarancję i przyznaje w niej klientom określone prawa.
    Konsument korzystający z gwarancji powinien zapoznać się z jej warunkami. Zatem uprawniony z gwarancji może żądać wydania takiego dokumentu w odpowiedniej formie tj. papierowej lub na innym trwałym nośniku np. w formie elektronicznej. Gwarant w dokumencie gwarancyjnym dowolnie określa sposób świadczenia, który może polegać np. na naprawie sprzętu, czy termin załatwienia reklamacji np. w ciągu 1 miesiąca.
    Sprzedawca wydając kupującemu wraz z rzeczą sprzedaną dokument gwarancyjny powinien sprawdzić zgodność znajdujących się na rzeczy oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym.
    Obowiązki gwaranta mogą w szczególności polegać na zwrocie zapłaconej ceny, wymianie rzeczy bądź jej naprawie oraz zapewnieniu innych usług.
    Jeżeli została udzielona gwarancja, co do jakości rzeczy sprzedanej poczytuje się w razie wątpliwości, że gwarant jest zobowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym. Termin ten powinien wynikać z dokumentu gwarancyjnego. Jeśli gwarant nie określi terminu wynosi on 2 lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
    Jeżeli w okresie trwania gwarancji ujawni się wada konsument nie musi udowadniać, że wada istniała w chwili wydania towaru. Wystarczy wskazać, że powstała w okresie, który obejmuje gwarancja. Gwarant nie może odmówić rozpatrzenia składanej reklamacji.

Jaki termin ma gwarant na wykonanie swoich obowiązków?
    Otóż termin realizacji obowiązków wynikających z gwarancji powinien być taki, jaki został określony w gwarancji. Jeżeli natomiast nie został określony to gwarant powinien wykonać swoje obowiązki niezwłocznie- ale nie później niż w terminie 14 dni, licząc od dnia dostarczenia rzeczy przez klienta. Nie musimy więc w nieskończoność czekać na np. naprawę uszkodzonego produktu, gdyż gwarant ma określony termin.
    Gwarant powinien również dostarczyć rzecz do miejsca, w którym została wydana przy udzielaniu gwarancji, chyba że wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady.
    Warto pamiętać, że nawet po upływie terminu gwarancji ( jeżeli była np. na 1 rok) możemy skorzystać z reklamacji w ramach rękojmi. Kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji. Wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi.
                                       

Anna Golas

2016-02-25
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket