TOYA

Ponad ćwierć wieku doświadczeń

Ponad ćwierć

Rozmowa z Grzegorzem Pinkoszem, prezesem zarządu Toya SA.

Redakcja: W zeszłym roku grupa Toya obchodziła swoje 25-lecie. Obecnie w jej ramach funkcjonuje aż 7 marek własnych oraz zagraniczne spółki w Rumunii i Chinach. Jak na przestrzeni lat rozwijała się firma?

Grzegorz Pinkosz: Naszą markę stworzyliśmy w Polsce, pierwsze centrum dystrybucyjno-logistyczne otwierając we Wrocławiu. W roku 2001 oddaliśmy do użytku drugi oddział Toya SA w Pruszkowie, przeniesiony niespełna 10 lat temu do Nadarzyna, który był wsparciem w realizacji naszych założeń. Od początku obraliśmy kurs na rozwój, zarówno w sferze udoskonalania procesów i jakości, jak również powiększania oferty i zasięgu działalności. Współpracujemy z największymi sieciami handlowymi i uznanymi dystrybutorami na rynku polskim, wyznaczamy sobie kolejne cele na rynkach międzynarodowych. Wspólnie z partnerami z naszych spółek zależnych prowadzimy dystrybucję do 70 krajów na wszystkich kontynentach. Jesteśmy cenionym na świecie producentem i dostawcą narzędzi, z sukcesami realizującym politykę eksportową. W 2013 r. objęliśmy kontrolę nad Yato China trading Co., Ltd. w Szanghaju. Rok później nabyliśmy wszystkie udziały i przemianowaliśmy spółkę na Yato Tools (Shanghai) Co., Ltd. Spółka Yato Tools spełnia bardzo ważne zadania w grupie Toya. Dzięki niej prowadzimy sprzedaż w Azji, Australii i Afryce. Spółka wspiera grupę we współpracy z azjatyckimi dostawcami. W 2003 r. powołaliśmy spółkę córkę w Rumunii, obsługującą rynek wewnętrzny i ościenne kraje. Sprawna obsługa i zarządzanie procesem dostaw na wszystkie rynki międzynarodowe pozwalają nam zyskiwać coraz większe uznanie naszych partnerów i z powodzeniem realizować globalną politykę ekspansji.

W 2011 r. Toya SA debiutowała na giełdzie. Z perspektywy czasu proszę powiedzieć, jakie korzyści przyniosło to spółce?

Po pierwsze, pozyskaliśmy kapitał na inwestycje o zasięgu międzynarodowym i rozwój gamy asortymentowej. Rok do roku notujemy konsekwentny wzrost przychodów w całej grupie. Bez wątpienia nakład pracy związany z wejściem na giełdę zaprocentował umocnieniem pozycji rynkowej spółki. Transparentność działań i poddawanie się systematycznym audytom ułatwia współpracę spółki z dużymi podmiotami z otoczenia gospodarczego. Solidne fundamenty finansowe i renoma uzyskana dzięki notowaniu na giełdzie przekładają się pozytywnie na pozycję biznesową grupy Toya na rynkach światowych.

W pierwszej połowie 2016 r. spółka zanotowała 11,8 proc. wzrostu przychodu w kanale eksportowym w ujęciu rdr. Na jakich rynkach obecna jest grupa i czy są plany na dalszą ekspansję zagraniczną?

Razem ze spółkami w Chinach i Rumunii każdego dnia dostarczamy produkty klientom z blisko 70 krajów na całym świecie. Do ich rąk trafia ponad 9500 modeli elektronarzędzi, narzędzi ręcznych oraz komponentów, osprzętu i akcesoriów. Co roku wprowadzamy do oferty kilkaset nowych produktów. Poszerzanie oferty o sprawdzone, użyteczne rozwiązania jest dla nas istotnym aspektem. W tym kontekście wejście na nowe rynki jest jedną ze spodziewanych konsekwencji, ponieważ sama świadomość marki rośnie w skali globalnej. Obecnie strategię ekspansji na arenie międzynarodowej realizujemy najefektywniej w Europie oraz krajach Afryki Północnej i Azji. Dostrzegamy potencjał rynków wschodnich, dlatego przy ścisłej współpracy z Yato Tools zamierzamy poszerzać na tym obszarze naszą ofertę asortymentową i koncentrować się na pozyskiwaniu nowych klientów. Spółka w Chinach jest ważnym partnerem grupy w łańcuchu logistycznym, gdyż zarządza systemem dostaw od lokalnych azjatyckich producentów. Zacieśnianie z nimi relacji, obok inwestycji w nowocześniejszą infrastrukturę w chińskiej spółce, jest znaczącym impulsem wzrostu sprzedaży w kanale eksportowym. Wpływa na terminowość dostaw, obniżenie kosztów reklamacji, a przede wszystkim wzrost satysfakcji klientów i umacnianie wizerunku grupy jako rzetelnego partnera biznesowego.

Jak dużą ofertą produktową dysponuje obecnie spółka?

Obecnie mamy w stałej sprzedaży ponad 9500 pozycji, obejmujących narzędzia ręczne, elektronarzędzia oraz przeznaczony do nich osprzęt i akcesoria. W portfolio naszych marek: YATO, Power Up, Vorel, Sthor, Flo, Fala, Lund znajdują się produkty przeznaczone dla profesjonalistów, pasjonatów majsterkowania i użytkowników domowych. Sukcesywnie poszerzamy ofertę, udoskonalając narzędzia i wprowadzając nowe modele odpowiadające potrzebom użytkowników. Działamy w oparciu o zasadę użyteczności, niezawodności i maksymalnego uproszczenia pracy przy zachowaniu jakości i bezpieczeństwa narzędzi.

Czołową marką grupy jest YATO. Co odróżnia produkty tej marki od rozwiązań dostępnych u konkurencji?

YATO jest dla nas synonimem niezawodności. Produkty tej marki cechuje dopasowanie do realnych oczekiwań zawodowców, ale też pasjonatów chcących wykonywać prace w garażu czy w domu profesjonalnym sprzętem dobrej klasy. Dbamy o bezpieczeństwo użytkowników, wykorzystując zaufane technologie. Stawiamy na wytrzymałość i parametry, które sprawdzają się w codziennej pracy. Zależy nam na oferowaniu klientom narzędzi coraz sprawniejszych, efektywniejszych, dlatego pracujemy nad udoskonalaniem możliwości przez nie osiąganych, by użytkownicy mogli pracować lżej, łatwiej, wygodniej. Mamy długoletnie doświadczenia w sprzedaży elektronarzędzi, więc w konsekwencji naszych działań jesienią zeszłego roku wprowadziliśmy na rynek program elektronarzędzi YATO. Poprzedził je proces starannego doboru produktów, zarówno pod kątem chłonności rynku, jak i parametrów kluczowych dla klientów z branży motoryzacyjnej, budowlanej, instalacyjnej, ogrodowej. Użytkownicy profesjonalni, ceniący markę YATO głównie za dobrą jakość szafek i zestawów narzędziowych, przyjęli program elektronarzędzi z zaciekawieniem. Pozytywne sygnały docierające do nas z rynku wskazują, że w wielu branżach nasz sprzęt się sprawdza jako dobrej jakości, wytrzymały i niezawodny. To jest dla nas powód do satysfakcji.

Jakich nowości produktowych marki YATO możemy spodziewać się w najbliższym czasie?

Sukcesywnie rozwijamy ofertę dostępną pod marką profesjonalnych narzędzi YATO. Szczególną wagę przywiązujemy do produktów przeznaczonych dla warsztatów samochodowych, przemysłu, rynku usług budowlanych i instalatorskich, a także dla ogrodnictwa. Wprowadzamy modele, które zwiększają komfort pracy użytkowników, dają im nowe możliwości, podkreślają wartość ich pracy.

W budowie wizerunku marki niezwykle ważny jest aspekt obsługi posprzedażowej i gwarancyjnej. W jaki sposób Toya wspiera te działania?

Naszym klientom indywidualnym udzielamy 3-letniej gwarancji na zakupione elektronarzędzia YATO, po zarejestrowaniu zakupu na stronie YATO Premium. Firmy pracujące sprzętem profesjonalnie otrzymują gwarancję na okres 2 lat w systemie door-to-door. Dzięki temu pomagamy utrzymać użytkownikom ciągłość realizowanych zleceń. Jesteśmy również otwarci na klientów szukających porad i podpowiedzi, na każdym etapie pozostajemy do ich dyspozycji – od problemu z wyborem sprzętu, w trakcie zakupu oraz podczas jego użytkowania.

Jakie korzyści daje grupie nowo wdrożony system CRM?

SAP CRM jest jednym z najnowocześniejszych rozwiązań, zapewniającym możliwość efektywnego i elastycznego zarządzania relacjami z klientami. Profesjonalna obsługa klienta jest dla nas jednym z najważniejszych elementów budowania przewagi konkurencyjnej. Wdrożenie tego rozwiązania traktujemy jako istotny aspekt umacniania marki oraz osiągania coraz lepszych wyników. Intensywnie rozwijamy działalność sklepu internetowego toya24.pl, a dzięki wsparciu systemów IT w procesie rozliczeń księgowych i logistycznych możliwe jest przygotowywanie i wdrażanie lepszej oferty produktowej w e-sklepie.

Jakich nowości produktowych w grupie Toya możemy spodziewać się w najbliższej przyszłości?

Sukcesywnie rozwijamy wszystkie marki z naszego portfolio, każdego roku mogąc się pochwalić nowymi modelami narzędzi, sprzętu, elementów wyposażenia domu i ogrodu. W marce Fala wprowadziliśmy program profesjonalnej armatury kuchenno-łazienkowej. Ciekawe wzornictwo, dobra jakość komponentów i unikalny, opatentowany system montażu baterii bez narzędzi powodują, że nowa armatura marki Fala jest godna uwagi użytkowników ceniących sobie komfort. Z kolei marka Sthor wzbogaciła się o program zestawów narzędziowych przeznaczonych dla zaawansowanych użytkowników. Ponad milion klientów pracujących naszymi zestawami narzędziowymi daje nam pewność, że potrafimy uwzględnić potrzeby naszych klientów.

2016-09-27
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket