Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

CECED Polska

Wielkie święto branży

Wielkie

Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna była miejscem pierwszej edycji Kongresu AGD, zorganizowanego przez stowarzyszenie APPLiA Polska (d. CECED Polska). Dwudniowa impreza zgromadziła reprezentantów rządu i parlamentu oraz przedstawicieli najważniejszych w branży AGD firm i organizacji.

Tak istotnego spotkania, o takiej randze i z taką reprezentacją naszego sektora, rządu i administracji państwowej jeszcze w Polsce nie było. Kongres AGD zgromadził bowiem niemal wszystkich producentów AGD, reprezentantów kanałów dystrybucji oraz instytucje i media na co dzień związane z tym niezmiernie ważnym dla naszego kraju sektorem. O tym, jak istotna to gałąź gospodarki, świadczą nie tylko imponujące w skali makro- i mikroekonomicznej liczby (o czym dalej), ale i wymowna lista gości na czele z premierem, ministrami, szefami największych konfederacji, czołowymi w kraju ekonomistami oraz licznie zgromadzonymi tego dnia w Łodzi prezesami największych firm sektora AGD działających na naszym rynku.

Miejsce i główni organizatorzy

Wielka zasługa i ogromne słowa uznania dla Wojciecha Koneckiego z APPLiA Polska (d. CECED Polska), charyzmatycznego organizatora, oraz przedstawicieli Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, bez których idea, ale i sama impreza nie zakończyłyby się sukcesem. A bez wątpienia było to spotkanie potrzebne, ważne i wnoszące nową jakość w relacjach zarówno czysto branżowych, jak i niezmiernie ważnych kontaktach z administracją państwa. Na miejsce spotkania nieprzypadkowo wybrano fabrykę Ludwika Grohmana i Łódzką Specjalną Strefę Ekonomiczną. Produkcja sprzętu AGD to jedna ze specjalizacji Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wszak to właśnie w ŁSEE znajduje się kilka fabryk produkujących sprzęt AGD, zatrudniających łącznie ok. 5 tys. Pracowników, i to właśnie w łódzkim regionie wydajność produkcji urządzeń AGD jest największa. Sukces pomogła osiągnąć atrakcyjna oferta inwestycyjna, która pozwoliła ŁSSE na pozyskanie zaufania renomowanych na świecie producentów sprzętu, takich jak Miele, BSH czy Whirlpool. Nie bez znaczenia pozostaje również strategiczna lokalizacja strefy – ze skrzyżowaniem autostrad A1 z A2 i siecią dróg ekspresowych, w tym m.in. S8 i S14. Kongres AGD uroczyście otworzył prowadzący – Wojciech Konecki, członek zarządu, a jednocześnie dyrektor generalny APPLiA Polska. Zgromadzonych gości przywitali również gospodarz obiektu Marek Michalik, prezes ŁSEE, oraz Konrad Pokutycki, prezes stowarzyszenia APPLiA Polska i jednocześnie prezes firmy BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego.

Wielkie

Oficjalną część kongresu poprzedziła konferencja prasowa organizatorów oraz jego partnerów. Licznie zgromadzeni dziennikarze zadawali wiele pytań związanych z branżą AGD, zwłaszcza w odniesieniu do imponującej dziś skali produkcji.

Znakomite grono uczestników

Stowarzyszenie APPLiA Polska zrzesza obecnie 28 firm reprezentujących ponad 50 cenionych w naszym kraju marek z branży dużego i małego AGD, a t akże urządzeń grzewczych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych. Na kongresie nie zabrakło więc przedstawicieli największych i najważniejszych polskich przedsiębiorstw związanych z sektorem AGD. Mamy tu na myśli nie tylko producentów i dystrybutorów, ale także poddostawców, dostawców usług dla branży i osób odpowiedzialnych za sektor recyklingu zużytego sprzętu AGD. Na kongresie pojawili się także przedstawiciele rządu, m.in. minister przedsiębiorczości i technologii – Jadwiga Emilewicz oraz wicepremier i minister kultury i dziedzictwa narodowego – prof. Piotr Gliński. Nie zabrakło również przedstawicieli Sejmu, władz lokalnych, a także lokalnych i ogólnopolskich mediów. Magazyn „InfoMarket” miał zaszczyt być patronem medialnym tego wyjątkowego wydarzenia.

g

Dwudniową imprezę poprowadził z polotem i poczuciem humoru Wojciech Konecki, dyrektor generalny APPLiA Polska (d. CECED Polska). Jego talent w moderowaniu spotkań sprawia, że temperatura rośnie od pierwszej do ostatniej minuty!

- Wszyscy wiemy, że branża AGD to wykwalifikowani pracownicy, rozwój gospodarki, inteligentne rozwiązania oraz oszczędność zasobów. Ale dojrzała branża to także taka, która potrafi mówić jednym głosem, nawet w tak konkurencyjnym środowisku. Od 14 lat tym wspólnym ogniwem był nasz związek pracodawców – CECED Polska. Dzisiaj zmieniamy naszą nazwę na APPLiA, która pochodzi od angielskiej nazwy Home Appliance, bo chcemy być równie nowocześni jak firmy AGD, które reprezentujemy. Oczywiście, nadal będziemy aktywnym uczestnikiem dialogu społecznego oraz źródłem wiedzy i analiz dotyczących branży - powiedział.

 

h

Kongres AGD to dla branży w Polsce wielkie święto, na które nasza branża z pewnością zasłużyła. Mało kto zdaje sobie z tego sprawę, ale w naszym kraju mamy obecnie już 30 fabryk produkujących AGD, a kilka kolejnych jest już w budowie. Generują one ponad 90 proc. eksportu, co znakomicie poprawia bilans handlowy Polski, a więc przyczynia się do rozwoju całej naszej gospodarki. Łącznie z kooperantami, w sektorze AGD w Polsce zatrudnionych jest ponad 100 tys. osób. Korzystamy z ponad 200 tys. ciężarówek rocznie, żeby wyprodukowane towary sprzedać w Polsce i za granicą – nie tylko w Europie. Chcę podkreślić, że produkujemy i eksportujemy AGD praktycznie na wszystkie kontynenty świata. W Polsce nasza branża łącznie poczyniła już ok. 13 mld zł inwestycji. W zasadzie chciałoby się powiedzieć, że dobrze byłoby, gdybyśmy mieli więcej takich sektorów w polskiej gospodarce – tak silnych i tak prężnie działających, jak sektor AGD. Myślę, że wtedy Polska byłaby gospodarczą potęgą. - dodał Prezes APPLiA Polska, prezes BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Konrad Pokutycki.

Główni partnerzy Kongresu

Impreza nie odbyłaby się bez głównych partnerów, którymi byli ElektroEko, instytut GfK, firma Müller – Die Iila Logistik, PwC i Work Service. ElektroEko to największa organizacja odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego w Polsce. Działa na zasadach non profit, na podstawie ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. We współpracy z lokalnymi władzami prowadzi największy w Polsce autorski program łączący zbieranie elektroodpadów z edukacją ekologiczną. Instytut badawczy GfK to z kolei jedna z największych tego typu firm na świecie. Powstał w 1934 r. jako Gesellschaft für Konsumforschung w Norymberdze. Na polskim rynku jest obecny od 1990 r. i zajmuje czołowe miejsce w rankingu agencji badawczych w Polsce. Prowadzi wszystkie rodzaje badań marketingowych i opinii publicznej w ramach trzech działów – Custom Research, Retail and Technology oraz Media, dostarczając rzetelnych analiz i informacji o rynku i konsumentach. Müller – Die Iila Logistik to firma założona w 1991 r. w Niemczech. Świadczy usługi w zakresie logistyki kontraktowej, produkcyjnej i dystrybucyjnej, a także outsourcingu i doradztwa logistycznego. Oferuje również kompleksowe rozwiązania dla motoryzacji, elektroniki, przemysłu, energetyki, a także medycyny i farmacji. Na terenie Niemiec i Polski (w Gliwicach, we Wrocławiu i Siechnicach) firma zatrudnia obecnie ok. 1700 pracowników. PwC (PricewaterhouseCoopers) to międzynarodowa sieć firm korzystająca z wiedzy i kwalifikacji ponad 236 tys. pracowników w aż 158 krajach. Świadczy usługi w zakresie doradztwa biznesowego, podatkowego i prawnego oraz audytu. W Polsce PwC funkcjonuje od ponad 26 lat. Ma 8 biur regionalnych – w Warszawie, Łodzi, Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Krakowie i Rzeszowie, a także centrum kompetencyjne w Gdańsku oraz dwa Service Delivery Center: w Katowicach i Opolu. Spółki PwC w Polsce zatrudniają łącznie ponad 4500 osób. Work Service to grupa kapitałowa funkcjonująca od 1999 r. Jest jednym z największych dostawców kompleksowych usług z zakresu doradztwa personalnego w Europie Środkowo- -Wschodniej (prowadzi działalność na terenie 13 krajów, w tym w Polsce). Świadczy również usługi z zakresu rekrutacji i outsourcingu pracowniczego. Za pośrednictwem spółek należących do grupy kapitałowej Work Service znajduje zatrudnienie 50 tys. osób dziennie.

w

Sala konferencyjna w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej wypełniła się niemal do ostatniego miejsca. Łącznie w kongresie wzięło udział ponad 250 osób – w zdecydowanej większości były to najważniejsze i czołowe osobistości naszej branży, co podkreśla wagę i prestiż pierwszego Kongresu AGD – zapewne nie ostatniego!

Branża AGD w liczbach

Branża AGD

O perspektywach sektora AGD w Europie opowiadał Paolo Falcioni, dyrektor generalny APPLiA – Home Appliance Europe. Przed nami wiele ciekawych trendów i zaskakujących zmian, na które warto się przygotować.

O tym, jak ważna dla naszego kraju jest branża AGD, mogliśmy przekonać się, oglądając film zaprezentowany przez prelegentów już na początku kongresu. Okazuje się, że codziennie w domach Polaków pracuje ok. 200 mln urządzeń AGD. Pralki piorą rocznie 12 mln ton ubrań, co statystycznie daje 316 kg na jednego Polaka. Rocznie w gospodarstwach domowych pracuje 13 mln odkurzaczy, sprzątając łącznie ponad 57 tys. km2 podłóg, a jest to w praktyce ok. 18 proc. powierzchni… Polski. Statystycznie jeden pracownik produkuje rocznie ok. 1 tys. urządzeń dużego AGD w jednej z 21 fabryk, ale oprócz tego w Polsce mamy jeszcze 6 fabryk okapów i 3 fabryki małego AGD. W 2017 r. w Polsce wyprodukowano ponad 22 mln urządzeń z segmentu dużego AGD i aż 90 proc. z nich trafiło na eksport – najwięcej do Niemiec, bo aż 22 proc. Warto wiedzieć, że Polska jest obecnie największym producentem AGD w Unii Europejskiej. Rocznie nasz kraj opuszcza ok. 120 tys. tirów ze sprzętem AGD ważącym ponad 1 mln ton. Ciężarówki przemierzają ok. 190 tys. km dróg. Łącznie w sektorze AGD w Polsce pracuje ok. 27 tys. osób. Dodatkowo ok. 75 tys. osób zatrudnionych jest w branżach współpracujących z sektorem AGD. Mamy tu na myśli m.in. producentów różnego rodzaju materiałów i osoby odpowiadające za logistykę wyprodukowanych towarów, a także recykling. Rocznie zbieranych jest ponad 150 tys. ton elektroodpadów, na zbiórkę których sektor AGD wydał już przeszło 500 mln zł. Wszystko to robi ogromne wrażenie. Dodajmy, że wkład branży AGD w rozwój polskiego PKB jest niebagatelny i wynosi blisko 2 proc., a więc tyle, ile Polska rocznie wydaje na utrzymanie, zakupu i modernizację sił zbrojnych. Jest to jeden z pięciu najważniejszych sektorów gospodarki, obok przemysłu samochodowego czy budownictwa. I podczas obu dni Kongresu AGD rangę tę dało się doskonale odczuć.

Panele dyskusyjne

Panele

Jacek Rutkowski, prezes Amica SA, a jednocześnie współzałożyciel i pierwszy prezes CECED Polska, uczestniczył w niezwykle interesującym panelu dyskusyjnym poruszającym problematykę polskiej gospodarki i szeroko pojętego przemysłu 4.0. Jego prostolinijność i zarazem trafne, trzeźwe oceny rynku spotkały się jak zawsze z pozytywnym odbiorem.

Po uroczystym otwarciu Kongresu AGD odbył się cykl paneli dyskusyjnych poruszających rozmaite zagadnienia i problemy ważne nie tylko dla branży, ale też dla całej gospodarki. Pierwszy z nich dotyczył sytuacji gospodarczej i ogólnie pojętego przemysłu 4.0, a więc innowacyjnych rozwiązań stosowanych przez producentów. Przemysł 4.0 ma na celu integrację ludzi oraz sterowanych cyfrowo urządzeń z Internetem i technologiami informacyjnymi. Jest to więc poniekąd unifikacja świata rzeczywistego (m.in. maszyn produkcyjnych) ze światem wirtualnym (sieci i rozmaitych systemów IT działających w firmie). Przedsiębiorstwa produkujące zgodnie z ideą przemysłu 4.0 mogą pozwolić sobie na obniżenie kosztów produkcji i być elastyczne w stosunku do potrzeb swoich klientów, a dzięki temu zyskać przewagę nad konkurencyjnymi firmami. Dyskusje panelistów poruszały też problematykę nowoczesnych form sprzedaży, Internetu rzeczy i smart home. Trudno było podczas rozmów uniknąć tematyki „inteligentnych” urządzeń AGD, które już wkrótce mogą robić za nas zakupy. Zresztą samosprzątające odkurzacze czy zdalne sterowanie pralką, kuchnią czy okapem za pomocą smartfona dla wielu osób nie jest już żadnym zaskoczeniem. Na kongresie dyskutowano również o obecnym rynku pracy, wyzwaniach i zagrożeniach, jakie stoją przed pracodawcami. Nie zabrakło też rozmów o nowoczesnym łańcuchu dostaw. Wszak ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań i koncepcji w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw spędza sen z powiek wielu przedsiębiorcom. Nowe rozwiązania, nowe rynki, dynamicznie zmieniające się preferencje nabywców spowodowały, że łańcuchy dostaw wymagają elastycznego podejścia do zarządzania przepływami. Aby pozostać konkurencyjnym na rynku, trzeba również umiejętnie zabezpieczyć się na wypadek nieplanowanych okoliczności czy wydarzeń, jakie mogą wydarzyć się na drodze towaru do klienta końcowego, a ta często nie jest krótka i nie jest łatwa. Podczas Kongresu AGD dyskutowano również o gospodarce obiegu zamkniętego. Wszak problemy zrównoważonej produkcji i konsumpcji oraz recyklingu elektroodpadów to bardzo istotne zagadnienia nie tylko dla sektora AGD. W 2017 r. było ponad 150 tys. ton elektroodpadów z AGD. To więcej niż 60 proc. wszystkich elektroodpadów. Największym wyzwaniem dla branży AGD, jeśli chodzi o recykling, jest sprostanie unijnym poziomom zbierania, które stale rosną, a w 2021 r. wyniosą aż 65 proc. masy sprzętu wprowadzonego na rynek.

q

Wicepremier Piotr Gliński poruszył w swoim przemówieniu m.in. kwestię wspierania przez rząd producentów oraz dystrybutorów sprzętu AGD. Zapewnił także, że branża AGD jest dla niego i rządu niezmiernie ważną częścią gospodarki.

i

Marcin Rosati, prezes zarządu Media Saturn Holding Polska (drugi od prawej), podczas Kongresu AGD po raz pierwszy publicznie opowiedział więcej o planach dotyczących marki Saturn i jej integracji z marką MediaMarkt.

Bitwa startupów

Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna pokazuje, że z sukcesem łączy młode, innowacyjne przedsiębiorstwa z doświadczeniem, infrastrukturą i zasobami dużych przedsiębiorstw w ramach akceleratora Startup Spark. W ramach Kongresu AGD, właśnie pod patronatem Startup Spark, odbyła się pierwsza bitwa startupów – ŁSSE Startup Battle. Wzięło w niej udział 6 wyselekcjonowanych wcześniej młodych firm, które w kilkuminutowych przemówieniach starały się zaprezentować innowacyjne rozwiązania opracowywane z myślą o wykorzystaniu ich w sektorze AGD. Przemówienia przedstawicieli startupów podlegały ocenie fachowego jury, w skład którego weszli przedstawiciele firm: BSH, Electrolux, Samsung, Groupe SEB oraz ŁSSE. Na zakończenie wszyscy uczestnicy otrzymali upominki od partnerów bitwy startupów, a główna nagroda, czyli 5 tys. zł, ufundowana przez Łódzką Specjalną Strefę Ekonomiczną, trafiła do firmy Blesu. Startup Spark to niejedyna inicjatywa ŁSSE. Warto dodać, że Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna jest jedyną specjalną strefą ekonomiczną w Polsce, która poprzez program Strefa RozwoYou realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego i oferowane w nim dofinansowanie na bony rozwojowe wzbogaca kompetencje w sektorze mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Środki przekazywane w formie bonów rozwojowych można wydać na szkolenia, kursy zawodowe, doradztwo oraz studia podyplomowe znajdujące się w bazie usług rozwojowych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

ff

Na kongresie pojawiła się również Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii, która zaprosiła przedstawicieli branży AGD do składania propozycji projektu wsparcia gospodarstw w wymianie zużytego sprzętu AGD.

Wieczorna gala z niespodzianką

Na zakończenie pierwszego dnia kongresu odbyła się wieczorna gala, podczas której na zaproszonych gości czekała nie lada niespodzianka. To właśnie na tej gali związek pracodawców CECED oficjalnie ogłosił… zmianę nazwy na APPLiA, z czym związane jest również odświeżenie wizerunku stowarzyszenia. Z tej okazji wystartowała też nowa strona internetowa organizacji APPLiA Polska. Wszystkich zgromadzonych w jednej z sal Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej powitali przedstawiciele zarządu APPLiA Polska w osobie prezesa – Konrada Pokutyckiego i dyrektora generalnego – Wojciecha Koneckiego. Goście mieli okazję obejrzeć specjalnie przygotowany na tę okoliczność krótki film przedstawiający historię CECED- -u. Po wystąpieniach przyszedł czas na smakowity tort i złożenie podpisów na pamiątkowej tablicy. Wieczorną galę uświetnił występ wokalny Zbigniewa Zamachowskiego, doskonałego aktora, ale też autora muzyki i tekstów piosenek, które również sam wykonuje.

tt

Wieczorne spotkanie uświetnił recital Zbigniewa Zamachowskiego, który przy akompaniamencie gitary i fortepianu śpiewał m.in. swoje autorskie piosenki.

eee

Nie zabrakło też okolicznościowego tortu i składania podpisów na pamiątkowej tablicy już pod nową „banderą” CECED, czyli APPLiA Polska.

Innowacyjnie o przyszłości rynku

Innowacyjnie

Ważną częścią Kongresu AGD była prezentacja młodych, innowacyjnych firm, które funkcjonują w ramach akceleratora Startup Spark. W „bitwie startupów” zwyciężyła firma Blesu, która opracowuje rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości.

Drugiego dnia kongresu odbyło się spotkanie producentów AGD z poddostawcami oraz usługodawcami, a więc startupami oferującymi innowacyjne rozwiązania. Był to doskonały czas do wymiany kontaktów i doświadczeń biznesowych. Wyjątkowa była jednak formuła rozmów. Były to trzy rundy spotkań przy stołach, podczas których każdy uczestnik miał zaledwie trzy minuty na prezentację firmy. Po tym swoistym „biznes-mikserze” przyszedł czas na Giełdę Innowacji. Jej celem była prezentacja rozwiązań, które w przyszłości mogą mieć zastosowanie do optymalizowania działań w firmie. Nie brakowało innowacji z zakresu logistyki, automatyzacji produkcji, magazynowania produktów, zarządzania zasobami ludzkimi i popularnych ostatnio zagadnień, jakimi są przemysł 4.0 i Big Data.

APPLiA Polska (d. CECED Polska)

APPLiA Polska

APPLiA Polska to związek pracodawców AGD reprezentujący producentów i importerów sprzętu AGD w Polsce. Został założony w 2004 r. Jego zadaniem jest m.in. aktywne uczestnictwo w dialogu społecznym, a także inicjowanie kodeksów dobrych praktyk w branży AGD oraz kampanii edukacyjnych. APPLiA Polska reprezentuje branżę AGD w instytucjach standaryzacyjnych. Przewodniczy dwóm komitetom – Polskiemu Komitetowi Normalizacyjnemu i CENELEC (jej członkowie zasiadają w Radzie Administracyjnej komitetu). APPLiA Polska jest też założycielem serwisów internetowych elektromapa.pl i nowaetykieta. pl, które są doskonałymi źródłami wiedzy dla konsumentów.

Wideorelacja

W artykule wykorzystano materiały zdjęciowe APPLiA Polska

2018-07-02

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2018 InfoMarket